05 September 2008

Isteri-isteri~

Bagi memenuhi permintaan Azizul Afandi a.k.a Jijot.



Pernah satu hari itu dia duduk disebelahku. Sebelum kelas berakhir, dia melihat aku dan bertanya,

"Yana, yana sanggup tak jadi isteri kedua?"

Pelik. Kemudian dia tersenyum, ketawa. Ahh.. soalan apa ni Jijot untuk budak yang berumur kurang dari 21 tahun. Lepas ketawa aku dengan selambanya menjawab,

"Isteri kedua Yana sanggup la if wife petama tak marah. Tapi tiada kesanggupan untuk jadi isteri pertama itu. Haha."

Jawapan sekali fikir. Heh. Lantas aku bilang Jijot tunggu entry baru untuk dapatkan jawapan yang lebih pasti. Ya, pasti setelah berfikir.


Jika aku mempunyai alasan kukuh mengapa aku terpaksa bermadu mungkin boleh. Alasan kukuh yang berlandaskan islam tau. Aku sanggup berkongsi lelaki yang seperti Fahri, yang boleh bimbing aku ke jalan yang lurus. Imannya mesti kuat & dia mesti mampu berlaku adil. Mampu juga menanggung 'kami' sekeluarga. Isteri pertamanya juga mesti menerima kehadiranku dengan rela.

Untuk aku jadi isteri pertama yang terpaksa menerima madu baru. Aku akan terima juga JIKA ada alasan kukuh. Aku mahu jadi seperti Aisha yang sanggup berkorban apa sahaja untuk kebaikkan suami tercintanya. Ahah. Tapi betul lelaki itu kena ADIL & MAMPU!


Owh, aku jumpa satu page yang menerangkan tentang poligami dengan baik serta benar-benar membuat aku berfikir segalanya di bumi ini hanya pinjaman, akhirat kelak itulah yang hakiki. So, suami pun pinjaman jugalah kan? ;p
Poligami Itu Indah





Jijot, sudah terjawabkah?

6 comments:

hajime said...

ah!
nanti saye sudah beristeri...
saye kontek kamu ya!

Diana said...

hahahahaha..
kenape?
nak suruh org jadi yg kedua?
gaga.
merepek seh ini!

KARKADEWA said...

poligami itu indah...??
ko org pertame dlm sejrh idop aku yg ckp camni...
gile kentang....

aRe You? said...

fahri?
siapakah?

hahaaa

KaLa said...

bgsnye my fwn sowg ni
huhu

Diana said...

karkadewa:
geezz.. Islam itu indah, cume mata kasar je kot tak sedar mcm mane indah itu. bace la habiburrahman novel. baru sedar tu sume kot. hiks.

Ayu:
fahri tu watak novel. Yes, i starting to fall in love with some imaginary guy.

Kala:
heh, bgs ape? ;p