01 January 2009

Hantu Raya

Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja dan juga bagi memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Semalam sekali lagi aku teman mak aku pegi bomoh. Aku sekali lagi macam tak percaya apa yang jadi kat mak aku ni. Bila dia kata dia dah baik, tetiba pula ada satu time tu dia tak boleh nak tidur sebab susah nak benafas. Aku memang marah. Marah sebab mak masih tak 'dilepaskan'.

Kali ini bomoh itu menaikkan lagi level perubatannya. Memang muka mak aku pucat waktu berubat tu. Sampai ada satu time tu bomoh tu cakap dia akan cuba keluarkan suara orang yang kasi mak aku ‘hadiah’ ni, dia suruh kiteorang cam suara tu suara siapa. For a few minutes bomoh tu diam. Suddenly, dia cakap, “Akak tolong amikkan barang kat situ. Akak kalau dah senang tak payah la nak kerja lagi.” And it is a woman voices. Kawan mak aku yang kerja sama tempat dengan mak aku. Semua kat bilik tu terkejut sebab orang tu memang rapat dengan mak aku. Rapat.

Aku mencarut dalam hati. Aku marah, rasa macam nak bakar rumah perempuan itu. Lupa sekejap aku bomoh tu lelaki tetapi bila time keluar suara memang real suara perempuan tu. R-E-A-L dowh!

Balik tu satu rumah berkumpul. Kiteorang paksa mak berhenti kerja. Takde sebab pun mak patut kerja kat sana. Lagi pula ada manusia hipokrit yang berhati busuk serta pendengki. Mak aku tak penah berprasangka buruk pun dengan perempuan tu walaupun sampai sekarang mak aku tu tak nak percaya perempuan tu yang khianat dia.

Semalam aku tak boleh tidur. Suara ‘perempuan’ itu terngiang-ngiang kat telinga. Aku takut bila fikir-fikir balik macam mana suara pecah lelaki jadi perempuan. Aku bayangkan rupa hantu raya yang di’hadiah’kan kepada mak aku. Aku bayangkan sakit mak aku. Sampai jadi mimpi. Tah berapa kali aku terjaga malam tadi. Aku benci jadi penakut!

Btw, bila aku fikir-fikir balik zaman macam ni pun ada orang nak guna cara halus pegi khianat kawan sendiri. Sama-sama Islam pulak tu and mak aku tu kerja kat Maahad Johor ok. So macam tak percaya orang tudung labuh pun percaya benda yang sangat ‘kesyaitanan’ tu. Aneh. Abah siap buat lawak, another few years ada santau yang boleh disend guna Bluetooth. ;p


p.s: Hamek, new year celebration dengan nampak benda 'kolot'.

0 comments: